9. klassi õpilased käisid täna KIK õppekäigu raames Pernova Hariduskeskuse loodusmajas, kus osaleti õppeprogrammis „Eesti kivimid ja geoloogiline ehitus“.
Alustuseks korrati üle, kui vana on Maa ning tehti matemaatilisi arvutusi. Näiteks kui mitu tuhandet mahub ühte miljonisse. Seejärel räägiti Maa ehitusest: millised kihid on maakoorest tuumani, millises kihis asuvad kivimid ning kui paks on maakoor nii mandritel kui ka ookeanite all.
Õpilased tutvusid kivimite liikidega: tard-, moonde- ja settekivimitega. Uuriti, kuidas on maakoore tükid ehk laamad Maa ajaloo jooksul liikunud ning korrati üle, mis üldse on kivim. Seejärel asusid õpilased praktilise töö juurde: igale lauale toodi kivimite kast ning tööleht. Õpilased võrdlesid kivimeid, nende värvust ja raskust ning uurisid neid digiluubi abil. Nii said nad lähemalt näha mineraale, millest kivimid koosnevad.
Edasi arutleti, kuidas tekib sete. Selgitati, mis on kruus, veeris, liiv ja moreen, ehk millised on erinevad kivimipuru osakesed. Seejärel liiguti Eesti kivimite juurde. Kivimikastis olid näidised, mida õpilased pidid esmalt ise ära arvama ning seejärel vastuseid kontrollima. Mängulise kordamise käigus said nad proovile panna oma mälu. Hiljem võtsid nad kastist välja ka tard- ja moondekivimid.
Vaadeldi üheskoos ka Eesti geoloogilist ehitust. Saime teada, millised kivimid on tekkinud Ediacara, Kambriumi, Ordoviitsiumi, Siluri ja Devoni ajastul. Tutvuti Eesti aluskorra ja aluspõhja läbilõikega ning arutati, millised pinnasekihid Häädemeestel kaevates järjest välja tulevad: esmalt muld, seejärel liiv (mis võib ulatuda kuni viie meetrini) ning lõpuks Devoni kivimid. Just Devoni ajastu kihte näeme näiteks Tori Põrgus ja Piusa koobastes.
Päeva lõpetuseks räägiti, millal kivimit nimetatakse maavaraks ning mis on Eesti tähtsaim maavara. Mis oli fosforiidi sõda ning koduseks ülesandeks jäi mõelda, kuidas tehnoloogiaga fosforiidi probleem ära lahendada. Kellele kuuluvad Eestis maavarad, millal maaomanikule, millal riigile. Lõpetuseks pandi põlevkivi põlema.
See oli mitmekülgne ja põnev päev, kus õpilased said nii teadmisi täiendada kui ka ise aktiivselt uurida ja avastada. Klassijuhatajana tundsin uhkust, kui asjalikud, targad ja toredad õpilased mul ikka on.
9.klassi klassijuhataja
Olge mõnusad!
Triin Türk











